Opstart som selvstændig i Spanien

*Dette indlæg er oprindeligt skrevet i 2016, men omskrevet og opdateret i marts 2020.

Efter at jeg begyndte at skrive her på bloggen, er der flere, der har spurgt mig, hvad min mand arbejder med.

I det første halve år gik han hjemme med børnene og sørgede for at følge dem til og fra skole, hjælpe dem med lektier osv. Han havde ligesom styr på det hele, dengang der var brug for det, så det var skønt.

Da børnene så var faldet godt til, startede han op som freelance korrekturlæser (samt udfører andet tekstarbejde) via sin virksomhed, PJ Korrektur.

Da min mand besluttede at starte op som freelance korrekturlæser efter vores flytning til Spanien, brugte vi en del tid på at undersøge, hvordan han skulle gøre det rent praktisk. Skulle han starte som selvstændig i Spanien eller i Danmark? Hvad skulle han betale i skat og moms, og hvilke udgifter ville der være til til opstart og drift?

Vi startede med at tage en snak med Erhvervsstyrelsen og SKAT i Danmark. Eftersom min mand skulle sælge sine serviceydelser til danskere (bosat i Danmark), tænkte vi, at han måske skulle oprettes som selvstændig erhvervsdrivende i Danmark.

Dette var dog ikke tilfældet.

Vi fik at vide, at eftersom han skulle udføre arbejdet her i Spanien (siddende foran sin computer), skulle han betale skat her og dermed også registrere sin virksomhed her.

Hvis han havde haft forpligtelser i Danmark, f.eks. danske ansatte eller et erhvervslokale i Danmark, havde situationen været anderledes. Men eftersom hans eneste relation til Danmark er, at hans kunder er danske, skulle han registreres i Spanien.

Ok, så langt, så godt… Så skulle vi blot finde en revisor og have styr på, hvordan man oprettes som selvstændig i Spanien.

Brug af revisor

Selvom jeg tidligere har fået en lokal, spansk revisor til at indberette min selvangivelse – og generelt gerne vil støtte de lokal erhvervsdrivende – endte vi med at få hjælp af en dansk revisor til oprettelse af virksomheden.

Det var dejligt at kunne gennemgå alle regler og krav på dansk, uden at være nervøs for, om der var noget, vi havde misforstået. Faktisk fik vi i løbet af to timer hos revisoren både gennemgået reglerne, underskrevet papirerne og bekræftet dem hos notaren – og vupti, så var min mand oprettet som autónomo.

Inden mødet havde jeg indhentet priser fra både et par spanske og danske revisorer. Priserne for oprettelse som autónomo lå mellem 200 og 300 euro ekskl. moms. Hertil kommer revisorens pris for kvartals- og årsindberetning. Denne lå på mellem 70 og 90 euro ekskl. moms pr. måned. 

Som nævnt var det dejligt at have dansk hjælp til oprettelsen, men vi oplevede, at der blev lavet en masse fejl ved de efterfølgende kvartalsindberetninger, så der gik faktisk ikke længe, før vi flyttede til vores lokale, spanske revisor her i Torremolinos, og det har vi været yderst tilfredse med.

Efter at Per startede som korrekturlæser for nogle år siden, er jeg også selv blevet autónomo efterfølgende, og dette fik vi vores spanske revisors hjælp til at oprette. Hun indberetter også vores fælles årsopgørelse hvert år, og vi betaler ikke andet end 50 euro pr. måned for denne service. Det var et godt valg at skifte over til vores lokale revisor, som efterhånden kender os rigtig godt. Men det er selvfølgelig også blevet nemmere nu, hvor der ikke længere er nogen stor sprogbarriere.

Seguridad Social som autónomo

Før min mand oprettede sin korrekturvirksomhed, var jeg den eneste, der arbejdede her i Spanien. Det var derfor mig, der var noteret i Seguridad Social som arbejdende, og min mand og mine børn var dækket af sygesikringen via mig.

Fra det tidspunkt, hvor min mand blev selvstændig erhvervsdrivende (autónomo), var han ikke længere dækket af min sygesikring og skulle selv indbetale til Seguridad Social hver måned.

Dette var genstand for mange overvejelser før opstarten, for det betød, at han var nødt til at have en minimumsomsætning hver måned for at dække denne tilbagevendende udgift. Eftersom han ikke skulle arbejde på fuld tid med sin korrekturvirksomhed, havde det været meget smartere, hvis han i stedet kunne betale en procentdel af sin indtægt (som i DK). Men sådan fungerer systemet ikke her i Spanien.

Den månedlige indbetaling til Seguridad Social ligger på omkring 286 euro.

Heldigvis er der indført en trappemodel, således at nyopstartede (som min mand) kan nøjes med at indbetale et mindre beløb i de første 2 år.

Trappemodellen er som følger (*Beløbene er opdateret i marts 2020):

– De første 12 måneder: Ca. 60 euro
– 13-18 måneder: Halvdelen af det fulde beløb, ca. 143 euro
– 19-24 måneder: 70% af det fulde beløb ca. 199 euro
– Efter 24 måneder: Det fulde beløb på ca. 286 euro.

Ovenstående takster gælder kun for nye autónomos, der ikke har drevet virksomhed inden for de seneste 5 år.

Bemærk, at Seguridad Social automatisk trækker beløbet fra virksomhedens konto den sidste dag i hver måned, så det er vigtigt at man har et beløb stående, de kan trække det af. 

Skat, moms og fakturakrav

Der er nogle ting, man skal være opmærksom på, når man fakturerer. Her er en liste over de vigtigste ting, vi har lært:

  • Skattetrækket udgør 20%, og dette betaler man hvert kvartal. Men en gang årligt får man en masse skat retur, for rent faktisk betaler man kun 10-12%.
  • Man skal indberettes skatten hvert kvartal, hvorefter den bliver trukket fra firmakontoen.
  • Man kan få fradrag for relaterede virksomhedsudgifter, ligesom i Danmark.
  • Spansk moms udgør 21% inden for min mands branche (dette varierer).
  • Når man sender fakturaer til danske privatpersoner, skal man pålægge spansk moms, som så skal viderebetales til de spanske myndigheder hvert kvartal. Samtidigt får man også moms retur vedr. virksomhedsrelaterede udgifter.
  • Ved oprettelsen bliver man indmeldt i det internationale momsregister (ROI), hvilket betyder, at man kan sende fakturaer til danske virksomheder uden at pålægge moms.
  • Hvis det danske firma ikke er momsregistreret, skal man dog pålægge moms. Dette kan tjekkes via dette link: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=da
  • Fakturaerne, der udsendes, skal påføres den erhvervsdrivendes nie-nummer, der fungerer som virksomhedsnummer.
  • Fakturaerne må gerne udstedes i DKK, men der skal også være en kolonne/omregning til EUR i tilfælde af, at regnskabet bliver udtaget til inspektion.

55 tanker om “Opstart som selvstændig i Spanien

  1. Kenneth siger:

    Tusind tak for endnu et godt, og ikke mindst brugbart indlæg – specielt for os som overvejer at smutte til Spanien 🙂

    Vi har rigtig svært ved at finde noget omkring privat økonomien. Hvor meget skal man regne med i husleje, hvad koster en bil, kan man få ordenligt internet til en rimelig pris etc…. Måske du kan hjælpe med et indlæg på et tidspunkt? 🙂

    • Sarah Jacobsen siger:

      Hej Kenneth.
      Tak for forslaget, det vil jeg overveje at skrive et indlæg om.
      Dette er dog et meget subjektivt område, og da vi lever en familie på 4 på én indkomst, lever vi overordentligt sparsomt, har ikke bil osv 🙂
      Men jeg vil lige overveje, om jeg alligevel har noget info, som andre kunne drage nytte af.

      • Kenneth siger:

        Hej igen 🙂

        Det lyder godt, jeg håber at du på et tidspunkt får tid/lyst til at skrive lidt om det.

        Vi overvejer f.eks. lidt det samme som jer. Vi vil gerne afsted for friheden til vores børn, og er lidt ligeglad med om vi har en bil. En enkelt indkomst kan i sådan et tilfælde være nok, men skal den være 5000 eller 50000 kroner 🙂

        Igen tak for en god blog.

        • Sarah Jacobsen siger:

          I de forskellige Facebookgrupper kan du faktisk finde mange tidligere diskussioner omkring dette. Hvor meget man kan leve for, er jo meget individuelt… Men 1.200 euro er jo en meget normal løn i Spanien, så det kan du tage udgangspunkt i.f
          Mvh. Sarah

  2. Henrik siger:

    Hej Sarah,
    Fantastisk blog du har her, med masser af nyttig info.
    Jeg og min kone tager til Fuengirola i juli for at starte virksomhed op,
    og vi overvejer at få en dansk talende revisor.
    Kan du anbefale nogen bestem ?

    • Sarah Jacobsen siger:

      Hej Henrik.
      Fedt at du kan bruge bloggen til noget 🙂 Husk endelig at ‘like’ Facebooksiden eller tilmelde dig nyhedsbrevet 😉
      Vi brugte Grøn & Andersen og fik dermed også dansk vejledning. Du kan jo prøve at kontakte dem på http://www.gron-andersen.eu/ for at spørge, om de har kompetencer til at hjælpe med det du har brug for.
      Mvh. Sarah

  3. Kim Lauridsen siger:

    Hej Sarah og Henrik
    Vi tager til Nytår også til Spanien, Malaga, for at starte en lille business op.
    Kunne måske godt tænke mig en kontakt til Henrik, hvis muligt, i forbindelse med opstart af virksomhed, så vi ikke bruger tid på at opfinde den dybe tallerken 2 gange.
    Er det måske muligt?

    PS. kanon god blok, som i hvert fald har hjulpet og inspireret os i vores overvejelser.

    • Sarah Jacobsen siger:

      Hej Kim.
      Først må jeg lige spørge, hvem Henrik er? 🙂
      Ha ha, jeg går ud fra, at det er min mand, Per, du mener.
      Jeg har været med hele vejen i opstarten, så du kan blot skrive til mig via kontaktformularen her på bloggen, så skal han og jeg nok hjælpe så godt vi kan 🙂
      Mvh. Sarah

      • Kim Lauridsen siger:

        Hej Sarah.
        Nej Henrik er ikke din Mand Per.
        Henrik skrev et indlæg den 16 april hvor han også skrev at han startede op i Spanien.
        Jeg ville bare i kontakt med ham hvis muligt

        • Sarah Jacobsen siger:

          Ok, ha ha, så kan jeg bedre forstå. Jeg ser jo blot din kommentar og har i øvrigt ikke noget at gøre med nogen, der hedder Henrik 🙂
          Jeg har Henriks mailadresse her via bloggen men kan ikke tillade mig at give den ud til andre. Dog har jeg sendt ham en e-mail med opfordring til at kontakte dig på din mailadresse, Kim 🙂
          Mvh. Sarah

  4. Marie Sørensen siger:

    Hej Sara
    Lige hvad jeg efterlyste var nemlig teksten her over, man har SÅ mange spørgsmål, når man vil flytte til Spanien, jeg flytter derned 1 december, beholder mit Danske job, men åbner også en webshop, så der var mange ting jeg lige kunne bruge i din artikel, tak for det.
    Jeg har et spørgsmål, hvis jeg nu har en lejlighed på f.eks. 60 m2, og min virksomhed har til huse/adresse i samme lejlighed, og jeg f.eks bruger halvdelen af lejligheden til mit firma Kontor/lager osv. kan man så trække den del fra i skat, ved du noget om det ?

    I øvrigt skal Grøn og Andersen også ordne mine papirer, det kan godt være de er lidt dyrere, men jeg vil gerne betale lidt mere, og så være sikker på at det er gjort rigtigt, og at JEG har forstået det rigtigt.
    Tak for dine fantastisk indlæg

    • Sarah Jacobsen siger:

      Hej Marie.
      Fedt at du kan bruge indlægget til noget 🙂
      Jeg må dog være dig svar skyldig om, hvorvidt du kan trække din husleje fra i din virksomhed, når du bruger det til kontor/lager. Men det kan Grøn & Andersen helt sikkert hjælpe dig med, så du har styr på det, inden første indberetning, som de vel også laver for dig.
      Det lyder ellers spændende med en webshop – eksisterer den allerede, eller åbner du den først, når du flytter herned? Hvad sælger du? Uhh, er nysgerrig 🙂
      Mvh. Sarah

      • Marie Sørensen siger:

        Hej igen Sarah
        Jeg åbner først shoppen 1 december, og pyha der er mange forberedelser 🙂 – Men nu har jeg mine leverandører i orden, jeg rejser derned her 13 september, hvor jeg skal have alle papirer ordnet, Nie nummer, recidencia, sygeforsikring, moms registrering, finde bolig, synes jeg har 1000 aftaler, GODT jeg har en måned til at få ordnet alt i – Bankkonto hr jeg fået oprettet – Lige nu sidder jeg og øver mig i et regnskabs program 🙂 så egentlig mangler jeg kun at få styr på fragten, da mine kunder er i Danmark – Og shoppen skal indeholde hovedsageligt tøj til PLUS PIGER, hvad er en stor mangel vare i DK, med mindre man vil betale 1000.- kr. for en enkelt bluse, jeg glæder mig SÅ meget til at komme i gang.
        Og ja, Grøn og Andersen skal også lave mit kvartals regnskab, samt moms angivelse, ihvertfald til at begynde med….:)
        Tak for din interesse 🙂
        Hilsen Marie

        • Sarah Jacobsen siger:

          Det lyder superspændende sådan at starte webshop op fra Spanien til salg i Danmark. Jeg interesseret mig selvfølgelig også ekstra for området, da jeg arbejder i et webbureau, hvor jeg netop laver webshops og hjemmesider 🙂
          Det lyder som om, at du har helt styr på alle de punkter, du skal igennem for at blive indmeldt hernede. Held og lykke med det. Det er sgu hårdt arbejde i den første måned, men når man så kommer ud på den anden side, er det skøøøønt, he he.
          Jeg glæder mig til at høre mere om din webshop, når den er startet op!
          P.s. Jeg går ud fra, at du allerede har folk til at arbejde på selve webshoppen – men hvis du ikke har så sig til, for vi kører pt. en konkurrence, hvor man kan vinde en webshop 🙂
          Mvh. Sarah

  5. Rasmus Jensen siger:

    Hej Sarah

    Super fed blog, det er lige det jeg mangler:-)
    Du skriver at trappemodellen kun gælder for virksomheder under 5år. Betyder det at hvis man har drevet virksomhed i dk i 8 år, så må betale fuld pris?

    Mvh
    Rasmus

    • Sarah Jacobsen siger:

      Hej Rasmus.
      Nej, trappemodellen gælder for virksomheder i Spanien. Så hvis du ikke har drevet virksomhed i Spanien før, gælder trappemodellen for dig. Jeg mener dog at de – siden jeg skrev blogindlæggen – har formindsket tiden for trappemodellen. Men prøv at tal med din revisor om dette.

  6. Rasmus siger:

    Hej Sarah

    Jeg flyttede til Spanien i oktober for at starte et fuldtidsjob.
    Dog har jeg planer om at starte flere webshops når jeg har fundet mig ordentlig til rette men nu er jeg en smule forvirret over securidad social efter at have læst dit indlæg hvilket i øvrigt er fremragende 😉
    Men jeg betaler jo securidad igennem min løn fra min arbejdsgiver så hvis jeg registrerer mig selv som selvstændig skal jeg så betale en ekstra securidad social udgift?

    Mvh
    Rasmus

    • Sarah Jacobsen siger:

      Hej Rasmus.
      Når du på et tidspunkt opretter dig som autónomo, tror jeg ikke længere at du kan være normal ansat hos din arbejdsgiver. Så tror jeg i stedet at du skal sende en faktura fra dit firma til arbejdsgiveren, hvis du skal fortsætte med at arbejde for ham. Så betaler du kun skat og SS igennem dit firma.
      Er jeg ret sikker på, men spørg din revisor som rådgiver dig inden du starter dit firma.

      Mvh Sarah

  7. Henrik H siger:

    Hej Sarah
    Skønt med et informativt og udbytterigt indlæg omkring det at blive selvstændig i Spanien. Min familie og jeg flytter til Spanien om 14 dage, og min kone starter formentlig op som selvstændig.
    I forhold til social sikring, så er jeg dækket via min danske arbejdsgiver, men det vil min kone og vores to piger ikke være. Hvis hun dækkes via virksomheden er vores børn så omfattet af denne dækning? Eller skal vi have dækket dem særskilt herudover??

    Mvh Henrik

    • Sarah Jacobsen siger:

      Hej Henrik.
      Dejligt, at du kunne bruge indlægget 🙂
      Ja, hvis din kone starter som selvstændig (autónomo), så betaler hun til sygesikring, og der vil dine døtre også være dækket via hende.

      Mvh. Sarah

      • Henrik H siger:

        Tak Sarah

        Det er ret væsentligt for os, at børnene er sikret. Så det var god information, at de er dækket af hendes.
        Ved du om den også vil dække mig, hvis jeg på et tidspunkt siger mit danske job op? Eller vil jeg så skulle tegne min egen sikring?
        Jeg er ikke klar over om det er en sikring, der dækker husstanden hus tegner.

        Mvh Henrik

        • Sarah Jacobsen siger:

          Jeg er ret overbevist om at den også vil dække dig, ja.
          I starten, da vi kom herned, var det kun mig, der havde arbejde, og jeg var meldt ind i Seguridad Social, og min mand og mine børn som så som ’tilmeldte’ under mig, og hele familien var dækket.
          Der er jo også rigtig mange spanske familier, hvor konen ikke arbejder, og her er kone og børn også dækket af mandens sygesikring.

          Mvh. Sarah

  8. Ole Bole siger:

    Opret en IVS i Danmark, så kan I sagtens trække pengene ud i løn fra selskabet. Hvis du blot er freelancer uden noget selskab i Danmark, så er det ulovligt. Men det forholder sig anderledes, hvis du har et selskab.

  9. Nicklas S siger:

    Hej Sarah,

    Dejlig blog du har. Jeg går selv med planer om at flytte til Spanien til vinter, jeg har dog planen om at starte selvstændig virksomhed med der samme.

    Jeg har læst mange steder at man kun kan få NIE nr og residencia hvis man kan fremvise en job kontrakt, Hvordan forholder det sig hvis jeg kommer til spanien og starter virksomhed med det samme?

    • Sarah Jacobsen siger:

      Hej Nicklas.

      Hvis du skal tilmeldes og du ikke kan forevise en spansk arbejdskontrakt, så skal du dokumentere, at du har en masse penge stående på en bankkonto. Præcis hvor mange, ved jeg ikke, men man skal i hvert fald dokumentere, at man kan forsørge sig selv, for at få residencia.

      Held og lykke med det.

      Mvh. Sarah

  10. marie sørensen siger:

    Hej Nicklas
    Nie nr. kan alle få… men recidencia skal du forevise en arbejs kontrakt…og have mindst 10.000 euros stående på en spansk bankkonto.
    Du skal tilmelsrs seguridag social som koster 288 euros pr måned… obligatorisk revisor ca 100 euros pr måned..samt sygeforsikring… du skal regne med en fast udgift på 500 euros pr. måned til ovenstående… disse ting skal være i orden før du kan få dit momsnummer.
    men til gængæld betaler du så kun 21 % i skat hvis du melder dig HELT ud af Danmark
    Held og lykke

  11. Karina siger:

    Hej det er et ret spændende oplæg. Kan forstå du også har børn. Går de i skole og har i lejet en bolig?

    • Sarah Jacobsen siger:

      Hej.
      Ja, vores børn på dengang 5 og 7 begyndte i spansk skole, og der har de nu gået i 4 år. Vi har lejet bolig, ja. Der er flere indlæg om begge dele rundt om på bloggen 🙂

      Mvh. Sarah

  12. Lars siger:

    Hej Sarah, jeg tilslutter mig koret og synes virkelig, du har en rigtig god blog med masser af relevant viden for os i Spanien. Jeg har selv boet her i over ni år efterhånden og er nu sprunget ud som autónomo. Eller, jeg er ikke registeret endnu, men det bliver jeg snart. Jeg har et lidt tørt spørgsmål ifh. til det med moms. Jeg er selv inden for en lignende branche som din mand. Jeg arbejder for som tekstforfatter og skriver marketingsmateriale for danske ejendomsmæglere.

    Når jeg sender en faktura til en dansk kunde, så skal den altså være inkl. 21% moms, kan jeg forstå? Og jeg skal så sørge for at indbetale de 21% til det her ROI-sted, verdad? Er det så penge man, så at sige, får igen? Altså kan beløbet trækkes fra i skat, eller hvordan fungerer det? Jeg vil bare gerne vide, hvor meget jeg kan regne med netto at skulle betale i moms for at kunne fastsætte mine priser rigtigt.

    • Sarah Jacobsen siger:

      Hej Lars.
      Tak for de pæne ord.
      Du skal lægge moms på din faktura hvis modtageren ikke er med i roi-registret. Dvs du skal lægge moms på fakturaer til privatpersoner, men de fleste firmaer (hvis de er momsregistreret) er med i registret og så sender du blot en faktura ekskl moms. Du skal ikke indbetale moms nogen steder. Men din revisor tæller det sammen og så får du momsen retur ligesom du ville gøre hvis du var selvstændig i Danmark.
      Så når du fastsætter dine priser skal du altid tænke ekskl moms 😁

      Mvh. Sarah

  13. Stina siger:

    Når man er registreret i spanien med sit firma, kan man så finde års regnskaberne et sted på nettet ligesom i DK?

  14. Rasmus siger:

    Hej Sarah,

    Mange tak for nogen rigtig gode og fine indlæg.

    Jeg er selv i gang med at flytte til Spanien og starte min egen lille virksomhed, og jeg ville derfor høre om jeg måske måtte sende en mail til jer og få lidt information/kontaktoplysninger på hvem i har brugt til hjælp m.m.

    Tak,
    Rasmus

    • Sarah Jacobsen siger:

      Nej, det er rigtigt. Han har lukket den for at koncentrere sig om sit forfatterskab 🙂 Jeg får lige fjernet linket.

  15. Karina hauth siger:

    Tror I, at der kunne være brug for en sygeplejerske i Malaga området? Tænker på at opstarte eget firma. Det skal være til rengøring, indkøb, omsorg/ sygepleje m.m. Kan dog ikke spansk, men det må læres på et år😀

    • Sarah Jacobsen siger:

      Hej Karina.
      Det er ikke noget, jeg kender særlig meget til, men som ikke-spansktalende tror jeg, at det kan være svært at finde en kundekreds til at dække fuld tid. Men jeg ved, at der findes nogle internationele firmaer, der plejer for de ældre osv. måske kunne man lave et samarbejde her.
      God fornøjelse.
      Mvh. Sarah

  16. Jesper Hansen siger:

    Tak for meget informativt indlæg.
    Jeg blev noget overrasket over de 270 euro pr måned, men skal det forstås sådan, at man til gengæld kun betaler 20 procent i skat af sin indtægt (altså overskuddet i virksomheden?) så passer det jo lidt bedre sammen.

    • Administrator siger:

      Ja, præcis.
      Din sygesikring er jo ‘ud over’ din skat, så derfor betaler du mindre i skat.
      Mvh. Sarah

  17. Emil siger:

    Hejsa!

    Ved du hvad kravene er til at trække ens kvittering med ens udgifter m.m. fra som Autonomo?
    Er det nok blot at have et billede af alle ens kvitteringer eller have dem fysisk som hjemme i Danmark når de skal afleveres til ens revisor, eller skal man også have skrevet sit NIE nummer på alle ens kvittering når man får kvitteringen i første omgang også?

    Jeg har nemlig hørt lidt forskelligt om kravene, og tænker du må have erfaringer indenfor det.

    • Administrator siger:

      Jeg mener, at man skal have en rigtig ‘faktura’ og altså ikke bare en kvittering, når man skal bruge det til regnskabet. På postkontoret skal jeg altid bede om at få udskrevet en faktura, f.eks., fordi det ikke er nok ar at have en bon.
      Mvh. Sarah

  18. Dennis siger:

    Hej Sarah..

    Super bolg du har her..
    Jeg er bosat her i Spanien med min spanske kæreste og hun er god igang med sin tøjvirksomhed hernede @martineziicollection. Jeg prøver lidt og forstå det hele da jeg ikke snakker, derfor heller ikke forstår spansk. Og vi kigger både på fordele og ulemper ved og starte den rigtigt op her eller i Danmark.

    Det jeg kæmper lidt med er skatten. Når hun har betalt det jeg vil kalde selvskabsskat er alle penge så I precippet hendes eller skal hun betale skat af den løn hun ville trække ud?

    Et andet spørgsmål er at hun tidligere på året arbejdede som freelance dvs havde faktisk sit eget firma. Kan hun stadig få noget fordel hvis hun starter igen eller er den fordel slut pga det.

    Mange tak for alt her Mvh Dennis & Belen

    • Administrator siger:

      Hej Dennis.
      Hvis hun tidligere var autónomo, betalte hun mindre i seguridad social i starten (trappeordningen), og den besparelse får hun ikke, hvis hun aktiverer sit firma igen. Så fortsætter hun bare.
      Ja, når hun har betalt skat (det er jo et personligt firma og ikke et selskab, er resten af pengene hendes). Om hun i stedet bør starte et egentligt selskab (et S.L.) ved jeg desværre ikke så meget om, så måske bør I hive fat i en revisor.
      Men hvis I bor hernede ville jeg ikke starte op i Danmark. Det kan man også kun, hvis hun har en tilknytning (f.eks. et lokale eller noget i den stil) i Danmark.
      Mvh. Sarah

  19. Julie siger:

    Rigtig fin blog 🙂

    Hvordan er skat og moms sådan helt basic? Hvis man fx kører sin webshop fra Spanien med salg til diverse EU lande?

    Moms er 21% og udbytteskatten er 25%?

    Hvor meget beskattes man med af det resterende beløb? 🙂

    Pft

    Julie

  20. Marttin Christensen siger:

    Tusinde tak for deling.
    kan se jeg har været igennem det meste som i har fortalt ( altså fundet frem til )
    dog har jeg lige et tillægs spørgsmål

    jeg er selv selstændig i DK og flytter snart syd på , men ville åbne et personligt firma og ikke en APS firma, ved i/du om der er denne mulighed ?
    for jeg kan kun finde frem til APS og A/S og det er måske lige i overkill til den slags jeg vil starte .
    på forhånd tak 🙂
    Marttin

    • Administrator siger:

      Ja da, du skal blot starte som autónomo, hvilken er den spanske pendant til at være selvstændig. Det er også det, jeg har været indtil videre.
      Mvh. Sarah

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *