Mit år med yoga

Mit år med yoga

Jeg plejer ellers at være ret god til at skrive her på bloggen hvad vi går og laver, men jeg må indrømme, at der faktisk er noget, jeg ikke har fortalt …

Her når vi går ind i 2021 så er det faktisk et helt år siden, at jeg begyndte at dyrke yoga. Og ikke bare sådan en lille smule en gang om ugen. Nej, det har udviklet sig til en voldsom interesse og noget, jeg arbejder på mange gange om ugen.

Og hvorfor har jeg ikke skrevet et indlæg om det, hvis det interesserer mig så meget? Ja, jeg ved det ikke helt, men det har nok noget at gøre med, at yoga godt kan blive ‘lidt for meget’ og lidt ‘se mig – se mig’, fordi det jo bliver meget om fleksibilitet og positurer.

Men nu skal det være – nu er jeg i gang, så nu skal I have historien om mit år med yoga.

Det sjove er, at måden jeg kom i gang på, slet ikke handlede om yoga. Jeg havde gentagne gange set en Facebook-annonce på min tlf. om en virkelig flot kvinde, som viste uddrag fra sit træningsprogram, og hvor hun lavede nogle virkelig flotte og elegante bevægelser. Jeg var på daværende tidspunkt ved at køre lidt død i den smule træning, jeg havde forsøgt mig med derhjemme, så jeg besluttede mig for at benytte mig af nytårstilbuddet og købe mig adgang til denne online platform, hvor jeg kunne se træningsprogrammet og en masse andre ting.

Denne platform hedder www.alomoves.com.

Jeg prøvede så det træningsprogram, jeg så i videoen, og det var SÅ hårdt, at man skulle tro, at det var løgn. Dagen efter var jeg så øm i mine mavemuskler, at jeg næsten ingenting kunne lave. Så jeg kunne hurtigt se, at jeg måske havde skudt lidt over målet med det program.

Men så begyndte jeg at kigge lidt mere på platformen, og det viste sig, at der var sindssygt mange forskellige serier (det er altsammen videoer), og der var både fitness, yoga, barre, styrke og alt muligt andet.

Så jeg tog et par begynderserier i yoga, og så var jeg bare hooked!

Det var vildt sjovt og ikke hårdt på den der måde, som træning normalt er. Men man får alligevel varmen, fordi man bevæger sig (kontrolleret) rundt i forskellige positioner, imens man prøver på at spænde de muskler, som instruktøren fortæller, at man skal :-).

Man kan søge efter niveau, så jeg fandt alle de yoga-serier på begynderniveau, som jeg syntes var spændende, og så kørte jeg dem igennem.

Efter ca. 1 måned med yoga:

1 måned med yoga

Derefter fandt jeg en masse på moderat niveau og kørte også dem igennem. Jeg var megaglad, for det var helt tydeligt, at jeg endelig havde fundet MIN sport. Den motionsform, som jeg faktisk glædede mig til at lave. Hold nu fast, det var en fed følelse. På det tidspunkt fandt jeg nok min yogamåtte frem ca. 3 gange om ugen (Yes, jeg måtte jo i Decathlon for at købe en ordentlig yogamåtte, hvor man ikke glider. Sådan en almindelig tyk træningsmåtte duer altså ikke. Og indkøbet af den nye måtte gjorde også en verden til forskel).

Efter et halvt år med yoga:

Mit år med yoga

Det fede ved denne proces var, at jeg stille og roligt blev mere og mere smidig og mere og mere stærk. Men efterhånden som jeg nåede op til de mere avancerede videoer syntes jeg, at jeg ramte et plateau. For mange af positionerne og øvelserne kunne jeg godt, men andre ting kunne jeg ikke, for det krævede at man kunne gå i spagat (eller næsten i hvert fald) eller sparke op til at stå på hænder). Så på det tidspunkt mistede jeg gejsten lidt, for jeg syntes, at det var megasjovt hele tiden at udvikle mig og blive bedre, men jeg vidste ikke helt hvad næste skridt skulle være, for at jeg ville være i stand til at lave de cool ting, som instruktørerne på det avancerede niveau kunne.

MEN så faldt jeg igen over en fed Facebook-annonce (Yes, Facebook-annoncer virker!). Denne gang handlede annoncen lige præcist om hvordan man med et online program kunne få en stærkere core, så man ville være i stand til at komme i svære arm balances. 

Bum, så fik jeg købt mig adgang til dette online kursus, og hold nu op, det har bare været en game changer uden lige.

Programmet hedder ‘Core Play’ og det består faktisk bare af 4 ugers program med tilhørende vejledning og videoer. Og så var det ellers bare at gå i gang med dette program, der krævede at man kom på måtten 5 gange om ugen.

Lige på dette tidspunkt var jeg begyndte at snakke rigtig meget med en firma-samarbejdspartner fra Danmark, Stephanie, og hun dyrkede også yoga på nogenlunde samme niveau. Så da jeg viste hende dette Core Play-program, var hun straks frisk på også at tage det.

Så vi gik i gang med det 4 ugers program sammen.

Hold nu fast, det var hårdt. Det var benhårde core-øvelser, og jeg kan huske, at man skulle holde en position i minimum 30 sekunder, og jeg kunne kun i 11 sekunder første gang. Men jeg kørte på hver eneste dag, og allerede efter 2 uger kunne jeg mærke en stor forskel i mine coremuskler.

Da de 4 uger var overstået var jeg faktisk i stand til at lave nogle vildt fede arm balances og andre ting, som jeg ikke tidligere havde kunnet, fordi jeg ikke havde styrken til det. Sikken optur. Og det var bare dobbelt så fedt at køre programmet sammen med Stephanie, for vi holdt hinanden til ilden og skrev dagligt sammen om hvordan det gik.

Derefter besluttede jeg mig at tage programmet forfra igen for at opbygge endnu mere styrke. Denne gang købte jeg også et andet program “Beyond Flexibility” fra samme instruktør, for jeg havde også en drøm om at kunne gå i spagat.

Så i de næste uger kombinerede jeg core-træningen (der var meeeget nemmere i 2. omgang) med splits-træning 3 gange om ugen. Men det var sgu også hårdt. Jeg er ikke naturligt fleksibel, men med de øvelser og ting jeg efterhånden havde lært, lykkedes det mig efter ca. 3 måneder at komme helt ned i spagat. Jeg var nødt til at holde et par pauser med splits-træningen undervejs, fordi jeg var kommet til at presse mine muskler lidt for meget.

Mit udgangspunkt, før jeg begyndte at arbejde med splits:

Den dag, jeg for første gang kom helt ned i splits:

At komme helt ned i spagat har været en af mine absolut største succes-oplevelser :-).

Sideløbende med splits-træningen fulgte Stephanie og jeg også et styrke-program ovre på Alomoves-platformen. For da jeg først havde fået opbygget noget mere styrke, åbnede der sig jo en verden af muligheder og videoer på platformen. Jeg skal nok lade være med at kede jer med hvilke serier jeg fulgte på Alomoves, men det er virkelig som at være barn i en slikbutik, med alle de knalddygtige instruktører, der er.

Jeg tror, at grunden til, at jeg er så tiltrukket af yoga er, at der er SÅ mange fede ting, man kan lære. Der er altid noget cool, som man kan arbejde sig hen til som det næste. Og derefter er der jo så det næste, man gerne vil lære. Og det passer lige til mig, for jeg kan godt lide at sætte et mål og så knokle for at nå det og så juble helt vildt, når det endelig lykkes mig.

Der findes jo mange former for yoga, og der er rigtig mange, der dyrker den rolige version, der går langsomt og hvor man laver meget stræk.

Jeg er derimod tiltrukket af den version af yoga, der består af kontrollerede bevægelser i hurtige flows, med masser af styrke, arm balances, håndstand og flotte skift. Jeg bliver nærmest helt fascineret, når jeg ser på videoer af de helt dygtige yogis på Instagram, de nærmest danser ud og ind af flotte positioner. Det er denne type, jeg er vild med, og denne type, som jeg arbejder målrettet henimod at kunne mestre.

Når det er denne type, så er der også rigtig meget gymnastik blandet ind i. Nogle af positionerne er jo nærmest helt atletik-agtige, og håndstand er også en stor del af det.

Netop derfor er jeg nu begyndt at arbejde på håndstand. Jeg har kun været i gang i 3,5 uge med håndstands-træning, men i går lykkedes et mig at sparke op og holde balancen i adskillige sekunder, før jeg rørte væggen. Det er rigtig stort for mig, og det giver mig blod på tanden til at blive ved med at arbejde på håndstand.

Hele dette år, siden jeg for alvor begyndte at træne, har jeg altid sat mig nogle sjove mål, f.eks. bestemte arm balances. Når dette så lykkedes, satte jeg mig et nyt mål, og så videre. Og hver eneste gang jeg så opnåede et af disse mål, fangede jeg det på video/billede, og nu har jeg mig en hel lille samling, som jeg kan se på og glædes over.

Jeg kan huske, at jeg hoppede og dansede af glæde, da det for første gang lykkedes mig at sparke mig op i denne ‘Forearm stand’:

For det er virkelig en fed følelse at have trænet hårdt og så opnået sine mål. En rigtig god bi-effekt er selvfølgelig, at min krop er blevet stærkere, og jeg nu i en alder af 38 år aldrig har været i bedre form.

Jeg havde aldrig troet, at jeg ville være den type, der gerne skal træne mindst 3 gange om ugen (oftest er det 5 gange om ugen) og som til jul kun har ønsket sig yoga-ting :-). Men jeg må erkende, at jeg er blevet fuldstændig bidt af det, og i det mindste er det da sundere for mig at have yoga som hobby end bagning, som jeg havde før.

Hvis du er yoga-interesseret, så får du lige her et par links til de platforme og kurser, som jeg virkelig har nydt godt af at træne til, hjemme fra min stue:

https://www.alomoves.com/

https://go.karindimitrovova.com/

Jeg har også gået til forskellige yoga-hold her i Torremolinos, men med varierende Covid-restriktioner har det ikke været så nemt. I 2021 tror jeg dog at jeg igen finder et hold, for det er også hyggeligt at komme lidt ud at lave yoga.

Jeg beklager dette meget lange indlæg. Hvis du er nået helt til enden (og du ikke selv er yoga-interesseret) fortjener du næsten en medalje :-).

5 1 vote
Article Rating
Bliv underrettet om nye kommentarer
Underret mig om
guest
1 Kommentar
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Dagligvarer online
5 dage siden

Tillykke med denne dejlige udvikling! Det er imponerende og samtidig motiverrende at læse om din historie.Jeg er først lige begyndt med yoga og følger indtil videre gratis videoer på youtube. Det er dog lidt uoverskueligt at finde ud af, hvad der er godt for nybegyndere, så jeg glæder mig rigtig meget over dine tips.
Mange tak for inspirationen. Jeg vender nok tilbage til din blog og ville glæde mig over flere yoga-relaterede indlæg 🙂